Najlepsze gry jRPG lat 90. I to nie były gry z serii Final Fantasy
Pamiętacie te czasy, kiedy spędzaliście godziny przed telewizorem lub komputerem (emulacja), grając w gry jRPG? Kiedy z zapartym tchem śledziliście losy bohaterów, którzy walczyli z potworami, mierzyli się z fantastycznie nakreślonymi bossami, odkrywali tajemnice i przeżywali swoje pierwsze romanse? Ja pamiętam i kierowany nostalgią postanowiłem przypomnieć 10 najlepszych gier jRPG, które wspominam najlepiej.
Lista opisanych przeze mnie tytułów jest nie tyle interesująca, ile reprezentatywna dla jRPG’ów. Każda pozycja oferuje różnorodne światy, postacie, systemy i fabuły, pokazując bogactwo i kreatywność tego gatunku. Poza tym niektóre pozycje miały duży wpływ na rozwój i popularność jRPG na świecie, zdobywając uznanie i sympatię wielu graczy. Są to wreszcie gry, które osobiście lubię i cenię. I niestety nie znalazłem miejsca na gry z serii Final Fantasy. Nie twierdzę, że były złe. Uważam jedynie, że w tym czasie wypuszczono znacznie lepsze gry. Nawet ta lista nie oddaje wszystkich dobrych gier z tematego okresu. Niemniej postanowiłem zaprezentować Wam kilkanaście tytułów, które uważam za wyjątkowe i godne uwagi - kolejność w jaki opisuje dany tytuł jest losowa.
Chrono Trigger (1995)
Chrono Trigger to gra jRPG stworzona przez SquareSoft we współpracy z twórcami Dragon Balla i Dragon Questa. Gra opowiada o Crono - młodym chłopaku, który podróżuje w czasie, aby zapobiec zagładzie świata spowodowanej przez potwora zwanego Lavosem. W trakcie przygody kierując Crono i jego przyjaciółmi będziemy podróżować i zmieniać historię w różnych epokach, aby wpłynąć na przyszłość. Chrono Trigger to gra niezwykle oryginalna i kreatywna, która wyróżnia się pięknym stylem graficznym i muzycznym, dynamicznym systemem walki bez ekranów przejścia oraz wieloma opcjami wyboru i zakończenia. Uznawana jest za jedną z najlepszych przedstawicieli gatunku jRPG wszech czasów.
EarthBound (1994)
EarthBound to gra nietypowa pod wieloma względami. Zamiast klasycznego fantasy lub science fiction, gra osadzona jest we współczesnym świecie pełnym humoru i absurdów. Gra opowiada o Nessie - młodym chłopcu, który otrzymuje misję od obcego bytu zwanego Buzz Buzzem, aby uratować świat przed złym Giygiasem. Wraz ze swoimi przyjaciółmi musi odnaleźć Kamień Dźwięku, aby złączyć energię w 8 strefach Ziemi. Dopiero wtedy, będą mogli pokonać Giygasa. EarthBound to gra pełna humoru i nawiązań do kultury popularnej, która wyróżnia się nietypowym stylem graficznym i muzycznym, ciekawym systemem walki opartym na licznikach HP, PP oraz wieloma opcjami personalizacji i interakcji ze światem. Nie ma tu losowych walk, więc można podejść przeciwnika od różnej strony. W ten sposób można uzyskać przewagę tuż przed rozpoczęciem walki. Jedna z najlepszych pozycji w tamtych latach. Pełna uroku i niespodzianek, nie boi się łamać konwencji i bawić się stereotypami.
Suikoden II (1998)
Suikoden II to gra jRPG opowiadająca o losach dwóch przyjaciół - Riou i Jowy'ego - którzy zostają wplątani w konflikt między dwoma narodami: Highlandem i City-States of Jowston. Gra ma ponad 100 postaci do rekrutacji, z których ponad 40 można używać w walce. Następnie będziesz musiał stawić czoła nieprzyjaciołom na polu bitwy, czy w zamkach. Walki rozgrywane są w strategicznym systemie turowym. Trzeba więc czasem pomyśleć. Ale największym atutem tej części (jak zresztą pozostałych) jest świetna fabuła! Suikoden II to gra pełna emocji i dramatyzmu, która porusza tematy takie jak przyjaźń, lojalność, honor i zdrada. Twórcy nie stronią także od cięższych wątków jak choćby gwałtu, który ma przeogromny wpływ i rozwój dla jednej z kluczowych postaci. Jak dla mnie najlepsza część z serii.
Xenogears (1998)
Xenogears to gra jRPG z 1998 roku, wyprodukowana i wydana przez Square na konsolę PlayStation. Jest to pierwsza część większej serii Xeno. To efektywne połączenie świata 3D z 2D. Walka odbywa się za pomocą systemu „Active Time Battle”, który wniósł nieco świeżości w turowych potyczkach. Fabuła opowiada o losach protagonisty Fei Fong Wonga i kilku innych postaci, którzy podróżują po świecie, aby obalić wszechmocne panowanie Solaris i odkryć tajemnice dotyczące ich świata. Fabuła zawiera elementy psychologii Junga, myśli Freuda i symboliki religijnej. Xenogears spotkał się z uznaniem krytyków, wielu nazywało go dziełem sztuki ze względu na jego silne motywy religijne i elementy psychologii Junga. Do 2003 roku gra sprzedała się w nakładzie 1,19 miliona egzemplarzy na całym świecie, zdobywając status kultowej. Chociaż nie powstał bezpośredni sequel, Takahashi później założył Monolith Soft i stworzył trylogię Xenosaga i gry Xenoblade Chronicles jako duchowe kontynuacje.
Persona 2: Innocent Sin (1999)
Persona 2: Innocent Sin to gra jRPG z 1999 roku, wyprodukowana i wydana przez Atlus na konsolę PlayStation. Jest to druga część serii Persona, będącej spin-offem serii Megami Tensei, i stanowi sequel oryginalnej Persony. Innocent Sin rozgrywa się w fikcyjnym mieście Sumaru, skupiając się na grupie uczniów ze szkoły Seven Sisters High School. Protagonista, Tatsuya Suou, i kilku jego przyjaciół muszą stawić czoła złowrogiej postaci zwaną Jokerem. Grupa otrzymuje pomoc od swoich Person, ucieleśnionych aspektów ich osobowości. Rozgrywka opiera się na systemie turowym, gdzie postacie mogą swobodnie poruszać się i używać swoich Person w walce przeciwko demonom. Dodatkowo tak jak w poprzedniej części wprowadzono tu system negocjacji, w ramach którego można rozmawiać z przeciwnikami, zyskując dostęp do różnych kart odblokowujących fuzję różnych Person. To oryginalna i odważna gra, poruszająca elementy psychologii Junga, a także tematy takie jak psychikę ludzką, tożsamość, pamięć i wolna wola.
Breath of Fire III (1997)
Breath of Fire III to gra jRPG z 1997 roku, wyprodukowana i wydana przez Capcom na konsolę PlayStation. Jest to trzecia część serii Breath of Fire i pierwsza, która wykorzystuje trójwymiarową grafikę i dubbing. Gra została ponownie wydana w 2005 roku na PlayStation Portable. Fabuła gry opowiada o Ryu, ostatnim z Brood (rasa ludzi, którzy mogą się przemieniać w potężne smoki). Szuka on prawdy o swoim pochodzeniu. W trakcie podróży dołączają do niego inni bohaterowie, pomagając mu w jego misji. Rozgrywka opiera się na systemie walki turowej. Wprowadzono tu tzw. Master System, który polega na rozwoju postaci pod nadzorem specjalnych NPC’ów zwanych mistrzami. Dzięki nim każda z grywalnych postaci może nauczyć się nowych umiejętności. Bohaterowie mogą ze sobą rozmawiać, a także rozbijać obóz, dzięki czemu odnawiają swoje życia i magii. Nie zabrakło też jednego z filaru dserii - wędkarstwa. Świetny tytuł z piękną muzyką i niespotykanymi gdzie indziej elementami rozgrywki.
Wild Arms (1996)
Wild Arms to gra jRPG z 1996 roku, wyprodukowana i wydana przez Media Vision na konsolę PlayStation. Jest to pierwsza część serii Wild Arms i jedna z pierwszych gier RPG na PlayStation, która wykorzystuje trójwymiarową grafikę w sekwencjach walki. Gra ma klimat westernu science fiction i opowiada o przygodach trójki bohaterów: Rudy'ego, Jacka i Cecylii, którzy muszą ocalić świat Filgaia przed zagrożeniem ze strony Metal Demons. Rozgrywka opiera się na systemie walki turowej oraz eksploracji świata i rozwiązywaniu zagadek za pomocą specjalnych umiejętności każdej postaci. Gra spotkała się z pozytywnym przyjęciem krytyków i sprzedała się w nakładzie ponad 1 miliona egzemplarzy na całym świecie. W 2003 roku gra została zremasterowana i wydana na PlayStation 2 pod tytułem Wild Arms Alter Code: F. Zawierała ulepszoną grafikę, nowe postacie i scenariusz oraz zmieniony system walki. Niemniej to pierwsza część skradła moje (i zapewne nie tylko moje) serce.
Romancing SaGa 2 (1993)
Romancing SaGa 2 to gra fabularna z 1993 roku, wyprodukowana i wydana przez Square na konsolę Super Famicom. Jest to piąta część serii SaGa i sequel Romancing SaGa. Gra nie została wydana poza Japonią aż do 2016 roku, kiedy to otrzymała port na urządzenia mobilne i inne platformy. Gracz kieruje kolejnymi władcami królestwa Avalon. Gra ma otwartą strukturę i pozwala graczowi rozwijać swoją postać i królestwo poprzez eksplorację, walkę i zarządzanie. Ma unikalny system tzw. Przebłysków, który daje postaciom losowe umiejętności w walce. Postacie rozwijają się w zależności od ich działań w walce. Celem gry jest pokonanie Siedmiu Bohaterów, którzy stanowią zagrożenie dla świata. Gra jest dostępna na urządzenia mobilne i inne platformy. Kluczowym elementem gry jest mechanika sukcesji, gdzie gracz przejmuje rolę kolejnych władców imperium Avalon, którzy dziedziczą umiejętności i przedmioty po swoich poprzednikach. Tytuł spotkał się z pozytywnym przyjęciem krytyków i sprzedał się w nakładzie ponad 1,5 miliona egzemplarzy w samej Japonii.
Live A Live (1994)
Live A Live to gra jRPG z 1994 roku, wyprodukowana i wydana przez Square na konsolę Super Famicom. Nie została wydana poza Japonią aż do 2022 roku, kiedy to otrzymała remake na Nintendo Switch. Gra składa się z siedmiu różnych scenariuszy rozgrywających się w różnych epokach i miejscach, od prehistorii po przyszłość. Każdy scenariusz ma własną fabułę, postacie i mechanikę, a gracz może wybrać dowolną kolejność ich przechodzenia. Po ukończeniu wszystkich scenariuszy odblokowuje się finałowa część gry, w której wszystkie historie łączą się ze sobą. Zastosowano tu taktyczno turowy system walki, w którym bohaterowie mogą poruszać się po planszy (49 pól). Gra ma również unikalny system rozwoju postaci, który zależy od działań w walce. Nie ma tu np. punktów many, a walczyć trzeba za pomocą umiejętności, a nie koment typu „Attack”. Podoba mi się, że gracz ma wpływ na rozwój fabuły, w zależności od tego, który scenariusz wybierze i jakich wyborów dokona. Świetna pozycja, która można ograć w nowszej odsłonie z piękną grafiką i muzyką na Nintendo Switch.
Lunar: Silver Star Story Complete (1996)
Lunar: Silver Star Story Complete to gra jRPG z 1996 roku, wyprodukowana przez Game Arts i Japan Art Media i wydana pierwotnie na konsolę Sega Saturn. Opowiada o przygodach Alexa, młodego chłopca z małej wioski, który marzy o zostaniu bohaterem jak jego idol, Dragonmaster Dyne. Wraz ze swoimi przyjaciółmi wyrusza w podróż po świecie Lunar, aby zostać nowym Dragonmasterem i uratować boginię Althenę przed złym magiem Ghaleonem. Zastosowano tu podstawowy system walki turowej. System rozwoju postaci oparto na klasycznym zdobywaniu punktów doświadczenia podczas walk. Gra jest znana ze swojej pięknej grafiki 2D i animowanych scenek filmowych, a także z humorystycznej i emocjonalnej fabuły. Bogata ścieżka dźwiękowa podkreśla nastrój i emocje gry. To podróż na wiele godzin. Gra doczekała się portu na PlayStation w 1998 roku i na Windows w 1999 roku, a także dwóch sequeli na PlayStation i PlayStation Portable.
Podsumowanie
Japońskie gry fabularne, czyli jRPG (Japanese Role-Playing Games), to jeden z najpopularniejszych i najbardziej wpływowych gatunków gier wideo. Charakterystyczna jest tu przede wszystkim rozbudowana fabuła, ciekawe postacie, zazwyczaj turowy system walk oraz eksploracja fantastycznych światów. To była naprawdę złota era dla tego gatunku, która przyniosła nam wiele perełek i klasyków. Te gry nadal zachwycają swoją artystyczną oprawą graficzną, muzyczną, systemem walki i rozwojem postaci. Ale przede wszystkim pozycje te stoją fabułą i klimatem. To ich największy atut - opowiedziana historia. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji grać w te gry, to serdecznie Wam je polecam. Może odkryjecie w nich coś dla siebie i poczujecie tę samą radość, którą ja czułem ponad dwadzieścia lat temu.
Przeczytaj również
Komentarze (62)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych