Play MORE #103 - Forspoken

WIDEOBLOG
627V
user-49414 main blog image
drunkparis | 27.06.2023, 08:40
Największa premiera stycznia 2023 to nieco chłodne rozczarowanie pod względem oprawy graficznej jak i samej opowieści. Japońskie studio Luminous stworzyło grę, która nie zachwyca od pierwszych minut, choć ma w sobie kilka interesujących pomysłów.

 

Tytuł został znacznie opóźniony i zdecydowanie potrzebował jeszcze trochę więcej czasu na rozwój. Dostarczone doświadczenie sprawia, że przygoda momentami staje się nudna i uciążliwa. Chociaż w produkcji można znaleźć kilka imponujących mechanik, niestety często są one zagubione w tradycyjnym chaosie otwartego świata, słabej narracji i czasami przerażającej animacji.

Akcja gry rozpoczyna się w przedświątecznym okresie Nowego Jorku, gdzie wcielamy się w młodą dziewczynę o imieniu Frey. Bohaterka jest dobrze zaznajomiona z surową rzeczywistością przetrwania w zaniedbanych częściach miasta, a jej problemy koncentrują się głównie wokół ukrywania długów wobec lokalnych przestępców. Te kłopoty w końcu prowadzą ją przed oblicze sądu, który w dość łaskawy sposób oferuje jej ostatnią szansę na zmianę i lepsze życie. Zdając sobie sprawę, że nic jej nie zostało, postanawia udać się do Holland Tunnel, aby zastanowić się nad swoim życiem. Tam też zauważa magiczną bransoletkę mankietu i fioletowy portal, który prowadzi ją do kompletnie innego wymiaru. Nadrzędnym celem jest odnalezienie czterech ubóstwionych postaci i powstrzymanie ich. Niegdyś władcy królestwa, którzy ulegli wpływowi złowrogiej siły zwaną Break. W wyniku tego oszaleli i rozpoczęli niszczenie wszystkiego, co kiedyś było im drogie.

RECENZJA W YOUTUBE

Fabuła gry nie wzbudza wielkich emocji, ale też nie jest najgorsza. Pierwsza godzina rozgrywki przypomina niemal niezależny amerykański film, w którym młody nastolatek szuka swojego miejsca w wielkim mieście. Kolejne etapy opowieści mogą zainteresować gracza, ale nie są dobrze prowadzone, co w rezultacie częstych przerywników filmowych może powodować uczucie przesytu. Z kolei jeśli chodzi o samą protagonistkę tytułu, nastolatka wzbudza bardzo mieszane uczucia. Początkowo bohaterka wydaje się być osobą, z którą trudno się utożsamić i poczuć sympatię, zwłaszcza że bywa złośliwa i negatywnie nastawiona w większości dialogów. Jednak w miarę rozwoju fabuły, jej postawa zaczyna się zmieniać, co powoduje większą przychylność gracza. Niemniej jednak, przez długi czas trudno jest zaakceptować wykreowany charakter postaci.

Całości nie pomagają dialogi pomiędzy niewiastą a znalezioną bransoletą, które nie dodają wartości całej historii. Są często infantylne i mało interesujące, a co gorsza, powtarzają się wielokrotnie w trakcie całej przygody. Oczywiście, zdarzają się momenty, kiedy gra zaskakuje ciekawymi zagadnieniami pomiędzy tą dwójką, jednak są to rzadkie przypadki. Na szczęście twórcy dla mniej wytrwałych graczy udostępnili opcję wyłączenia dodatkowych dialogów w menu tytułu.

Forspoken to trzecioosobowa gra RPG akcji, która szybko wprowadza wyraźny element — magiczny parkour. Oprócz standardowego poruszania się po świecie gracz może uruchomić przycisk, który umożliwia Frey skakanie po dachach i bieganie po ścianach, podobnie jak protagoniści z serii Assassin's Creed. Na pierwszy rzut oka może to wydawać się prostym trikiem, wprowadzającym nowy element do środowiska fantasy, ale biorąc pod uwagę ogrom świata i wertykalną koncepcję niektórych miejsc, jest to udany pomysł. Gracz ma możliwość zbierania skrzyń rozmieszczonych na budynkach, poszukiwania skarbów w ukrytych zakamarkach oraz zyskania super prędkości, co umożliwia swobodne przemierzanie dużych, otwartych przestrzeń. Parkour jest zdecydowanie jednym z najbardziej interesujących mechanizmów w grze. Niestety, poruszanie się postacią jest mało intuicyjne i często prowadzi do frustracji. Choć z czasem można się do tego przyzwyczaić, nie zmienia to faktu, że ten aspekt produkcji wymaga jeszcze znacznej poprawy.

Przygoda rozgrywa się w świecie Athii, który od momentu przybycia Frey pustoszeje i jest wyniszczony przez magiczną plagę. Bohaterka wyrusza w podróż, aby dowiedzieć się więcej na temat klątwy oraz o despotycznych Tantas, stanowiąc zagrożenie dla życia mieszkańców, którzy przetrwali w tym okrutnym świecie. Co więcej, dziewczyna nie tylko okazuje się być odporna na plagę, ale także zdobywa tajemnicze, magiczne zdolności, które pozwalają jej bronić się przed zmutowanymi stworzeniami. Świat gry oferuje cztery zróżnicowane regiony, zależne od różnorodności pogody, flory i fauny. Gracze mogą oczekiwać miejskich obszarów, leśnych terenów, zimowych krajobrazów oraz stref wodnych. W miarę postępu w grze środowisko staje się coraz bardziej otwarte, dając większe możliwości poruszania się. Główna linia fabularna prowadzi gracza do określonych punktów, chociaż na początku może być zbyt restrykcyjna, ograniczając eksplorację otwartego świata na rzecz wyznaczonej trasy, to z czasem progresu bariery znikają i możemy podróżować samodzielnie, gdzie tylko chcemy, lub podążać za zadaniami pobocznymi.

Eksploracja jest również przyjemna dzięki pomocnemu automatycznemu systemowi numerowania punktów trasy. Na przykład w drodze do głównego miejsca docelowego gracz może zaznaczyć kilka lokalizacji do sprawdzenia po drodze. Niektóre tereny pozwalają nawet to zrobić, patrząc w dal bez wchodzenia na mapę. Nagrody są również warte zachodu, oferując nowe płaszcze, wzory paznokci, a nawet duże wzrosty statystyk tylko za znalezienie określonych miejsc. Athia jest pełna niespodzianek i niebezpieczeństw w postaci zmutowanych zwierząt i sługusów Tantas, z których niektórzy są irytująco wytrzymałe. Podczas rozgrywki odwiedzimy sporą ilośc lochów, ruin i opuszczonych wież, które również skrywają interesujące skarby, ukryte dokumenty opowiadające o starożytnej wojnie. Nie zabraknie sporej ilości dzienników pełniących rolę głebszego zainteresowania gracza odnośnie do obecnej historii, jak i czasów sprzed przybycia Frey, a także napotkamy kamienne pomniki, które pozwalają Holland czerpać z mocy Tanthy. Aktywności poboczne są obecne na każdym kroku, i choć z czasem mogą stać się monotonne, to wiele wyjaśniają w świecie gry.

Oczywiście, najciekawsze zadania związane są z głównym wątkiem fabularnym, który można ukończyć w ciągu 14 godzin. Przejście całej gry na prawdziwe 100% to około 50 godzin zabawy w zależności od poziomu trudności i umiejętności gracza. Należy rówież zauważyć, że tytuł nie został w żadnym stopniu wzbogacony o język polski i prawdopodobnie nie ulegnie to zmianie w przyszłości.

Rozwój bohaterki polega na zdobywaniu punktów doświadczenia, które otrzymujemy za pokonanie wrogów, a także za ukończenie wydarzeń z głównego wątku fabularnego oraz zadań opcjonalnych. Jednak wzrost poziomu nie ma bezpośredniego wpływu na statystyki postaci. Zamiast tego, gdy czarodziejka awansuje, otrzymuje punkty many, które można wydać w odpowiednich drzewkach umiejętności, aby odblokować nowe zaklęcia.

Podstawowe parametry takie jak zdrowie, obrona, wigor i magiczna sprawność zależą wyłącznie od płaszczy i naszyjników, które można dodawać do wyposażenia. Dzięki podstawowej mechanice rzemieślniczej można dostosować te elementy do perfekcji, aby zwiększyć efektywność bohaterki. Wzrost poziomu i zdobywanie punktów many umożliwiają rozwój umiejętności niewiasty, podczas gdy dostosowanie ekwipunku pozwala na dostosowanie jej statystyk do preferencji i strategii gracza.

Walka oferuje jedne z najbardziej ekscytujących mechanik ruchu i jest zdecydowanie jednym z mocnych punktów produkcji. Twórcy z Luminous Studio doskonale uchwycili radość z efektownych, powietrznych manewrów i walk, jakie można zobaczyć w filmach takich jak Advent Children czy Kingsglaive: Final Fantasy XV. W grze zaimplementowano łatwe w użyciu elementy sterujące, które sprawiają, że gracz może zręcznie unikać ataków i przeskakiwać obok wrogów, aby zadać dynamiczne i efektowne ciosy. Wszystko to jest wzbogacone o imponujące oświetlenie i efekty cząsteczkowe, które są cechą charakterystyczną Luminous Engine. Kiedy te wszystkie elementy harmonijnie się łączą, walka w Forspoken staje się niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem. Gracz może poczuć się jak prawdziwa czarodziejka, wykonując spektakularne akrobacje i ciosy nawet pomimo małych błędów w animacjach.

Frey posiada szeroki wachlarz umiejętności, które można przełączać w locie, co daje graczowi dużą elastyczność w walce. Chociaż walka naprawdę nabiera tempa dopiero pod koniec gry, to zaklęcia zawsze zapierają dech w piersiach. Magia występuje w trzech różnych formach: ataku, wsparcia i pewnego rodzaju ostatecznego ataku, który ładuje się z czasem. Dla każdego elementu, którym włada bohaterka, istnieje uniwersalny atak podstawowy, który jest aktywowany poprzez naciśnięcie przycisku R2. Gdy gracz to zrobi, może przygotować jeden z trzech różnych naładowanych elementów. Niektóre z nich są skuteczne przeciw pojedynczym celom, podczas gdy inne mogą zadać obrażenia dużej grupie wrogów.

Magia wsparcia pozwala na wiele różnych działań. Może zatrzymać wrogów w miejscu za pomocą winorośli, które wyrastają z ziemi, lub stworzyć ogromną arenę ognia, która zadaje obrażenia wszystkim oponentom, którzy do niej wkroczą. Celem gracza jest utrzymanie ciągłego ataku, jednocześnie wykorzystując magię wsparcia, aby zarządzać większymi grupami przeciwników lub osłabiać i kontrolować silniejszych przeciwników.

Jednak tak samo jak system walki jest skomplikowany, tak samo jest skomplikowany w zarządzaniu. W większości przypadków gracze będą polegać na magii żywiołów, która jest słaba wobec ich celów, i będą oczekiwać na czas odnowienia, zanim ponownie użyją wsparcia. Jednak pełne wykorzystanie mocy Frey wymaga zaawansowanego zarządzania menu, co prowadzi do zatrzymania akcji. System ten zawiera typowe trzy ataki szarżowe dla każdej ofensywnej magii żywiołów i co najmniej pięć zaklęć wsparcia dla każdego z elementów. Istnieje wiele kombinacji do opanowania i nie ma idealnego sposobu, aby to zrobić. Najlepiej skupić się na tym, który wydaje się najbardziej skuteczny.

Co do bossów, z którymi spotyka się Holland, można powiedzieć, że są całkiem interesujący. Mają unikalne projekty i ataki, które prezentują się świetnie w ruchu, jednak nie pozostawiają zbyt wiele miejsca na rozbudowane podejście taktyczne. Mimo to, walki z bossami wciąż przynoszą emocje i spektakularne widowisko. Trzeba być gotowym na szybkie reakcje i dostosowywanie strategii w czasie rzeczywistym, aby pokonać tych potężnych przeciwników.

Podsumowując, walka oferuje szeroki wybór umiejętności dla protagonistki oraz zachęca do wykorzystywania słabych punktów wroga. Pomimo że niektóre walki z bossami mogą ograniczać taktyczne podejście, są one wciąż emocjonujące i zapewniają fantastyczne wizualnie doświadczenie.

Gracze mają również możliwość kształtowania swojego stylu gry poprzez wykorzystanie sprzętu i systemu rzemiosła. Wykonując aktywności poboczne w otwartym świecie, możemy zdobywać wspomniane płaszcze i naszyjniki, które posiadają określone bonusy. Niektóre z nich bezpośrednio wzmacniają magiczne ataki, podczas gdy inne mają bardziej sytuacyjne zastosowanie, na przykład zdolność do kamuflażu, która zwiększa obrażenia zadawane z bliskiej odległości. Naszyjniki również oferują podobne korzyści, mogąc uczynić Frey jeszcze potężniejszą lub pomóc jej przetrwać w trakcie walki. Każdy płaszcz lub naszyjnik posiada również wewnętrzną cechę, którą można odblokować i przenieść na inne przedmioty tego typu, przy wykorzystaniu odpowiednich materiałów, które można znaleźć w wielu miejscach na mapie gry.

Warto również wspomnieć o imponującej liczbie opcji dostępności w grze. Normalne przedmioty są opatrzone napisami i mapowaniem kontrolera, ale istnieje wiele innych niuansów. Na przykład, automatyczne przełączanie zaklęć eliminuje czas odnowienia. Istnieje również możliwość dostosowania stylu walki, aby protagonistka mogła przyjmować większe obrażenia lub aby mogła zadawać mocniejsze. To pozwala graczom na dostosowanie elementów gry do swojego własnego stylu i jest to zawsze doceniane. Miło jest mieć różnorodne funkcje, nawet dla tych, którzy szukają wyzwania. Bogactwo opcji dostępnych w grze sprawia, że jest ona znacznie bardziej przyjazna dla graczy o różnych umiejętnościach.

Pod względem wizualnym gra ma swoje wzloty i upadki. W tytule znajdują się trzy główne tryby graficzne: standardowy tryb śledzenia promieni, tryb jakości i tryb wydajności. Podczas rozgrywki trudno zauważyć znaczącą różnicę między trybem jakości a trybem śledzenia promieni - liczba klatek na sekundę może być również chwiejna, z zauważalnymi spadkami we wszystkich trzech ustawieniach graficznych gry. Oświetlenie jest także niespójne, a niektóre obszary mogą wydawać się sztuczne i syntetyczne ze względu na słabe mapowanie grafiki. Wiele środowisk i postaci niezależnych, zwłaszcza w otwartym świecie, może być pozbawionych charakteru i osobowości. Niektóre z nich mogą wręcz wyglądać nieatrakcyjnie. Wydaje się, że wiele wysiłku włożono w stworzenie niesamowitego wyglądu Frey Holland i efektów jej magii, ale inne elementy zostały zaniedbane, włączając w to przeciętną mimikę twarzy.

Co więcej, Forspoken napotyka poważny problem z przejściami scen, gdzie często występuje moment przechodzenia w czarny ekran po każdej małej sytuacji. Na przykład, gdy gracz rozmawia z NPC, pojawia się czarny ekran. Po zakończeniu rozmowy, znów mamy czarny ekran. Następnie, aby kontynuować zadanie, gracz musi porozmawiać z innym NPC, co znowu powoduje zniknięcie w czerni. Ten powtarzający się cykl sprawia, że gra wydaje się chaotyczna i może być frustrująca. Dziwnie także wyglądają dialogi z bransoletą. Gra nie pozwoli ruszyć się postacią, dopóki rozmowa nie zostanie zakończona. Ta decyzja wydaje się niezrozumiała, zwłaszcza że w obecnych grach można przeprowadzać takie konwersacje równocześnie z rozgrywką.

Produkcja zawiera kilka poruszających utworów orkiestrowych. Wiele melodii towarzyszących eksploracji jest przyjemnych i nastrojowych, ale często są one kontynuowane w trakcie bitew i gorączkowych momentów, co może być nieco dziwne. Warto byłoby zwiększyć różnorodność i częstotliwość występowania utworów podczas ważnych i emocjonujących scen, aby lepiej podkreślić ich znaczenie i wzbogacić atmosferę gry.

Mimo że Forspoken nie jest złą grą, to problemy, z jakimi się boryka, uniemożliwiają jej osiągnięcie statusu dopracowanego produktu. Świat gry jest ciekawy i interesujący, ale przedstawienie go pozostawia wiele do życzenia. Gra jest warta zakupu, ale tylko w przypadku rozsądnej promocji.

Oceń bloga:
27

Komentarze (35)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper