Play MORE #106 - Control Ultimate Edition

WIDEOBLOG
585V
user-49414 main blog image
drunkparis | 26.07.2023, 10:44
Idealne połączenie narracji i rozgrywki, spójności i dziwaczności - nowa gra od Remedy to niezwykle subtelny hołd dla całej filmografii Davida Lyncha. Produkcja zanurza graczy w fascynującym gatunku, mieszając go z dużą dawką paranormalnych zjawisk.

Fabuła tytułu skupia się na postaci Jesse Faden, młodej kobiecie, która przybywa do Federalnego Biura Kontroli (FBC) w poszukiwaniu swojego zaginionego brata. Po przybyciu na miejsce okazuje się, że organizacja jest pod kontrolą tajemniczej siły nazwanej Syk, która zabiła większość pracowników i przejęła kontrolę nad budynkiem oraz jego zaawansowaną technologią.

W trakcie rozwoju historii Jesse dociera do gabinetu dyrektora, w którym to podnosi jego pistolet, nieumyślnie przejmuje władzę nad enigmatyczną organizacją rządową. Podczas swojej misji, kobieta odkrywa kolejne tajemnice z przeszłości FBC, w tym istnienie Obiektu Polowego, tajemniczej istoty, która jest kluczem do rozwiązania zagadki Syku i pochodzenia mocy paranormalnych.

RECENZJA W YOUTUBE

 

Najstarszy Dom, jak się go nazywa, ma cechy podobne do TARDIS, ponieważ sugeruje się, że jest żywy i wydaje się znacznie większy, niż powinien z ruchomymi pokojami i bramami do innych wymiarów. Przez większość czasu jest to jednak tylko szary betonowy gmach, brutalistyczny wieżowiec wypełniony opętanymi byłymi agentami, którzy zaatakują gracza, gdy tylko ten zostanie zauważony. Z racji, że wieżowiec jest tak ogromny, posiada wiele różnych działów o różnych specjalizacjach i prawie każdy znaleziony dokument odnosi się do konkretnego miejsca, w którym został odszukany, wyjaśniając, co dzieje się w tym obszarze. Jest to świetne rozwiązanie w porównaniu do innych gier, które przypadkowo rozmieszczają przedmioty kolekcjonerskie w losowych lokalizacjach. Tutaj wszystko ma swoje miejsce i jest celowo umieszczane, co pozwala na lepsze zrozumienie kontekstu, w którym gracz się znajduje. Tworząc świat z myślą o przedmiotach kolekcjonerskich, Remedy stworzyło złożone środowisko, które jest bardziej realistyczne i pozwala graczom na lepsze zrozumienie jego zawiłości. Świat gry jest naturalnie nienaturalny, a surrealistyczne, niewyjaśnione zjawiska aż proszą się o analizę. Wspomniane przedmioty kolekcjonerskie oferują wystarczające wyjaśnienie, a jednocześnie redagują przyzwoitą część linii fabularnej, aby zachować pewne poczucie tajemnicy. 

Jeśli chodzi o rozgrywkę, Control to mieszanka wielu gatunków. Mimo że jest to gra przygodowa z perspektywy trzeciej osoby, to czerpie z tak wielu innych produkcji, że trudno jest określić konkretny kierunek gry. Walka nie opiera się na osłonach, ale główna bohaterka może i powinna ukrywać się za nimi, jeśli zajdzie taka potrzeba. Gracze mogą używać różnych broni, które mają zdolność zakrzywiania rzeczywistości i modyfikacji w kilka różnych form. Jesse zdobywa również umiejętności oparte na fizyce, takie jak lewitacja i uniki w powietrzu, co jest przydatne w walce oraz w rozwiązywaniu zagadek. Jednak podstawową zdolnością, która jest najbardziej wykorzystywana w walce i w licznych obszarach rozgrywki, jest telekineza.

Gracz możesz podnieść praktycznie każdy przedmiot w świecie gry i rzucić nim w stronę wroga, ale jeśli nie ma nic wokół bohaterki, może po prostu oderwać kawałek betonu ze ścian lub podłogi. To w połączeniu z doskonałą scenografią zniszczenia może zmienić spokojne otoczenie w coś, co wygląda jak miejsce po wybuchu wielkiej bomby w ciągu zaledwie kilku minut.

Mimo różnych form serwobroni niezależnie od przyjętego stylu strzelania zawsze używamy tej samej amunicji astralnej. Kiedy zostaje zużyta — a dzieje się to dość często — automatycznie ładuje się po odczekaniu kilku sekund. Umiejętne dozowanie pistoletu oraz paranormalnych zdolności, które mają swój własny pasek energii, również ładujący się z czasem jest kluczem do pokonania pojedynków, w których mierzymy się z potwornymi latającymi istotami, żołnierzami z wyrzutniami rakiet oraz wszelkiego rodzaju amorficznymi bytami, które próbują się zbliżyć do bohaterki. Z kolei pasek zdrowia można regenerować nawet w trakcie trwającej wymiany ognia poprzez zbieranie kryształów z zabitych wrogów. Etapy walki są bez wątpienia jednym z najlepszych i najciekawszych fragmentów rozgrywki, dostarczając wiele zabawy w bardzo widowiskowej formie.

Tytuł zawiera dziesięć głównych misji oraz blisko dwadzieścia zadań pobocznych, które niestety nie wyróżniają się niczym szczególnym. W większości sprowadzają się do poszukiwania konkretnych przedmiotów lub eliminacji napotkanych przeciwników. Z czasem gra staje się nieco monotonna, nawet podczas zabawy z główną fabułą z racji, iż brakuje tu większych urozmaiceń.

Chociaż Jesse Faden nie zdobywa wyższych poziomów doświadczenia, to podczas pokonywania przeciwników otrzymuje przedmioty ulepszające broń lub umiejętności postaci, a także punkty, które odblokowują nowe miejsca na mapie. System progresji jest stosunkowo prosty i przejrzysty w porównaniu do innych gier przygodowych z otwartym światem.

Produkcja opiera się na strefach kontrolnych, co oznacza, że gdy postać umrze, nie odrodzi się bezpośrednio w tym samym pomieszczeniu biurowca, lecz w ostatnim odwiedzonym punkcie. Niestety, podczas ponownego eksplorowania niektórych pomieszczeń wrogowie, których już pokonaliśmy, pojawiają się ponownie i atakują z wielką furią, więc sam fakt powrotu do miejsca, z którego wyszliśmy, może zająć kilka minut.

Mimo że w każdej chwili możemy skorzystać z mapy, to jej wyświetlanie w czasie rzeczywistym na całym ekranie, pokazującej wszystkie poziomy pomieszczeń naraz i brak możliwości segregacji, może być mylące i prowadzić do bezsensownego biegania oraz frustracji z powodu jej nieczytelności. Na szczęście istnieje opcja odblokowania kluczowych obszarów, z których można szybko podróżować do innych wcześniej odkrytych środowisk.

Tytuł zawiera wiele interesujących momentów, które są sugestywne, inne przytłaczające, a jeszcze inne niezwykle surrealistyczne — tajemnicza narracja wokół pochodzenia Syku, ponure oświetlenie pomieszczeń oraz bezwładni ludzie unoszący się obok sufitów, to tylko kilka z nich. Zresztą jest tutaj wiele drobnych szczegółów, które razem tworzą bardzo spektakularne momenty w samej grafice. Co prawda modele postaci i ich animacje nie dorównują innym popularnym tytułom, ale tam, gdzie gra naprawdę błyszczy to dynamiczne sekwencje rozgrywki oraz samo wykonanie zmieniającego się budynku z możliwością oprawy śledzenia promieni, co robi bardzo duże wrażenie.

Wersja Ultimate Edition pozwala wybierać między trybem wydajności, który działa w dynamicznym 4K i dąży do uzyskania 60 klatek na sekundę, lub trybem graficznym, który obsługuje ray-tracing i działa z prędkością 30 klatek na sekundę. W tej edycji zawarte są także dwa rozszerzenia DLC - The Foundation oraz AWE. Pierwsze z nich wprowadza nową historię, postacie oraz obszar do eksploracji, składający się z labiryntu jaskiń i tuneli, których architektura odpowiada na różne sposoby na działania gracza. Drugie rozszerzenie oferuje nowe zadania fabularne, w tym możliwość odkrycia tajemniczej sekcji Federalnego Biura Kontroli (FBC) zwanej Badaniami Zdarzeń Zmienionej Rzeczywistości.

Control posiada satysfakcjonującą mechanikę strzelania oraz całe uniwersum, które wykracza daleko poza główną historię. Nowa wersja gry to doskonałe doświadczenie na nowej generacji, które tym razem jest prawdziwym wizualnym widowiskiem.

Oceń bloga:
23

Komentarze (33)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper