GTA 6 w 30 fps? Zwiastun ma prezentować rzeczywistą rozgrywkę i next-genową jakość
GTA 6 pobudziło branżę, więc pierwszy materiał z Grand Theft Auto 6 jest sprawdzany z każdej możliwej strony. Digital Foundry zmierzyło się z pokazem i dziennikarze z Wielkiej Brytanii potwierdzają kilka pozytywnych informacji.
Zwiastun GTA 6 tak naprawdę nie potwierdza, czy obserwujemy sceny na silniku produkcji, ale Digital Foundry zakłada, że materiał to „odzwierciedlenie rzeczywistej gry”. Richard Leadbetter podkreśla w tej sytuacji ważny szczegół – Rockstar dotychczas pokazywało gameplay na zwiastunach.
W dodatku dogłębna analiza poszczególnych scen potwierdza, że trailer GTA 6 nie działa w natywnej rozdzielczości 4K. Na różnych ujęciach rozdzielczość skacze – w momencie renderowanych materiałów nie jesteśmy świadkami takiej sytuacji. W ujęciu na bikini gra ma działać w rozdzielczości 1440p, a gdy pod koniec dwójka bohaterów rozpoczyna napad, to zwiastun prezentuje jeszcze niższą jakość.
Digital Foundry podkreśla, że ważne w tym miejscu są... włosy, bo to one mają potwierdzać, że zaprezentowany trailer został opracowany na podstawie rozgrywki.
Renderowanie włosów jest jedną z technologicznych atrakcji zwiastuna, ale występują artefakty ditheringu - łatwe do naprawienia w przypadku, gdy zwiastun jest wstępnie renderowany lub uruchamiany z super high-endowego komputera. Jedyna część zwiastuna, którą można by zakwestionować, dotyczy pionowych klipów wideo w stylu TikToka, które mogą być poddawane bardzo intensywnej obróbce, która pomaga nadać im tak autentyczny wygląd lub mogą być wstępnie renderowane.
Digital Foundry wspomina, że GTA 6 może działać w 30 klatkach na sekundę, a jednocześnie deweloperzy podbiją jakość grafiki przez raytracing.
Podobnie, jesteśmy prawie pewni, że Grand Theft Auto 6 zapewni rozgrywkę w 30 klatkach na sekundę - a dotyczy to skali i zakresu funkcji technologicznych gry. Istnieją bardzo mocne dowody sugerujące, że GTA 6 wykorzystuje dwie zaawansowane funkcje ray tracingu: globalne oświetlenie i odbicia (choć istnieją również oznaki hybrydowego rozwiązania dla tego drugiego).
GTA 6 dzięki globalnemu oświetleniu opartemu na ray tracingu ma otrzymać „przekonujące, naturalne oświetlenie”, a deweloperzy dzięki tej technologii mają także zapewnić spójność postaci oraz obiektów w różnych scenach.
Digital Foundry podkreśla, że bardzo zaawansowana symulacja może sprawić, że deweloperzy GTA 6 nie będą mogli myśleć o wrzuceniu do gry dodatkowego trybu z 60 fps:
Przechodząc do niektórych tematów, o które poproszono nas w spekulacjach, skala i zakres świata sugerują wysoce zaawansowaną symulację, a biorąc pod uwagę stosunkowo ograniczone możliwości architektury Zen 2 znajdującej się w konsolach Xbox Series i PlayStation 5, obstawiamy, że jest to doświadczenie 30 klatek na sekundę. Grafikę można skalować w celu dostosowania do sprzętu graficznego o różnych poziomach wydajności, ale znacznie trudniej jest obniżyć jakość symulacji gry i skutecznie zmniejszyć obciążenie procesora o 50%. Być może istnieje argument przemawiający za trybem 40 klatek na sekundę, ale biorąc pod uwagę samą skalę gry, sensowne jest ukierunkowanie pojedynczego budżetu na renderowanie i symulację.
GTA 6 według pierwszego zwiastuna ma zaoferować prawdziwie next-genowe wrażenia, a dziennikarz Digital Foundry wspomina o „generacyjnym skoku”. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że dopracowana grafika i nowoczesna symulacja ma sprawić, że tytuł ma działać w 30 fps.