Horizon Zero Dawn - Poradnik. Przeciwnicy, broń, znajdźki, sekrety, Kotły, trofea - poradnik i solucja do gry. Opis, przejścia, zagadki, sekrety, znajdźki, mechaniki, zdolności

Horizon Zero Dawn - Poradnik. Przeciwnicy, broń, znajdźki, sekrety, Kotły, trofea

BROŃ, AMUNICJA, PUŁAPKI

Rozbo | 01.03.2017, 21:00

Horizon Zero Dawn Bronie, Amunicja, Pułapki

Podstawowe informacje odnośnie uzbrojenia oraz statystyk, jakie nimi rządzą, znajdziesz w zakładce "UZBROJENIE I UBIORY - PODSTAWY". Tutaj opiszemy każdą z kategorii wraz z dostępnymi rodzajami amunicji. Aby mieć dostęp do wszystkich rodzajów amunicji dla danej broni, musisz posiadać bardzo rzadką wersję tej broni. Odpowiednio rzadka wersja daje Ci dostęp do dwóch typów amunicji, zaś niepospolita tylko do jednego, podstawowego.

Zanim przejdziemy do konkretów jeszcze kilka podstawowych informacji:

- amunicję do broni możesz wytwarzać w trakcie walki w kołowym menu, do którego zyskujesz dostęp wciskając L1. Czas wtedy zwalnia, dając Ci chwilę na stworzenie. Jeśli jednak czujesz się z tym niekomfortowo lub gdy walka na prawdę jest intensywna, spokojnie możesz sobie wejść do menu głównego (które pauzuje akcję) i tam bez stresu również wytworzyć amunicję.

- surowce do wytworzenia danego typu amunicji są rozmaite. Niektóre są powszechne, inne dość rzadkie. Informacje o niezbędnych surowcach oraz ich ilości do danego typu amunicji znajdziesz zarówno w menu głównym, jak i w menu kołowym.

- jeśli brakuje Ci jakiegoś surowca, np. chłodziwa do bomb mrożących, łatwo możesz znaleźć informację o tym, z jakich maszyn można je pozyskać. Wystarczy przejść w menu głównym do zakładki "Notes", gdzie na samej górze znajdziesz leksykon odkrytych maszyn. Gdy wybierzesz jakąś maszynę, na samym dole (po przewinięciu) znajdziesz informację o materiałach, jakie może po sobie pozostawić.

Horizon Zero Dawn Bronie

Przejdźmy do szczegółowego opisania każdej broni oraz jej zalet i wad:

Włócznia

Podstawowa broń biała Aloy i przez 90% czasu spędzonego z grą - w zasadzie jedyna. Nie podlega modyfikacjom, nie można też zadawać nią obrażeń żywiołowych. Można przy jej pomocy wyprowadzać tylko 2 rodzaje ataków: lekki i ciężki. Poza tym przy pomocy włóczni w określonych warunkach można atakować z ukrycia oraz wykonywać ciosy krytyczne, jak również dominować maszyny. W każdym z tych przypadków poinformuje Cię o tym odpowiednia ikona kontekstowa.

Lanca

Dostępna dopiero pod koniec gry zastępuje włócznię. Dostaniesz ją "z automatu" za zaliczenie pewnej misji fabularnej. Zasada użytkowania identyczna jak w przypadku włóczni, z tą różnicą, że mocny atak (R2) ma szansę porazić wroga. Patent sprawdza się naprawdę nieźle. Zazwyczaj jedno mocne uderzenie ogłuszy wroga, otwierając go na atak krytyczny.

Łuk myśliwski

Pierwsza broń dystansowa w grze. Łuk myśliwski jest przede wszystkim wszechstronny, oferując 2 rodzaje amunicji o kinetycznych obrażeniach. Poza tym ma wysoki współczynnik poręczności, dzięki czemu będziesz mógł wypuszczać strzały z dużą częstotliwością. Łuk myśliwski to Twój najlepszy przyjaciel przez większość gry, ale nie nadaje się do bardziej precyzyjnej czy subtelnej roboty.

AMUNICJA:

Strzała myśliwskaStrzała myśliwska - tani, podstawowy rodzaj amunicji. Możesz bez problemu wytworzyć je minimalnym nakładem surowców. Ale co jest tanie... No cóż, dość powiedzieć, że tego typu strzały będą przydatne na początku rozgrywki. Później już co najwyżej do polowania na dzikie zwierzęta, tak aby nie tracić innej, cennej amunicji.

Wzmocniona strzałaWzmocniona strzała - mocniejszy odpowiednik powyższych. Zdecydowanie skuteczne nawet pod koniec gry, więc traktuj je właśnie jako podstawowy rodzaj amunicji do łuku myśliwskiego. Oczywiście droższe w produkcji, ale warte każdego surowca.

Ognista strzałaOgnista strzała - w teorii podpala przeciwnika, w praktyce rozczarowuje. Zadaje minimalne obrażenia, zaś efekt podpalania jest krótkotrwały. Można celować ognistą strzałą w pojemniki z płynem o tym samym żywiole, jednak nawet wówczas lepiej używać standardowych wzmocnionych strzał, bo przy okazji gwarantują one solidną porcję obrażeń. Jedyny sensowny sposób używania tej amunicji to dosłownie spamowanie nią przeciwnika - to daje w miarę zadowalające efekty.

Hint od Alexego78: "Mała moja uwaga względem strzał ognistych - mając pakiet strzelania "po trzy na raz" krokotydyla można upichcić 3 seriami. Oddanie strzałów w 2 zbiorniki nad głową, odczekanie, potem jedna seria na poprawkę i ... po chwili pada pod uszkodzeniami od ognia. Analogicznie przeciw ptakom - kilka serii i ptaszysko zalicza glebę.
Podsumowując - stwory wrażliwe na ogień z potrójną strzałą sobie nie radzą - wystarczy przed atakiem znaleźć miejsce, by nieco odczekać i bez obrażeń nawet największe bestie padają. "

Łuk wyborowy

Precyzyjna broń, którą można sadzić headshoty na duże odległości. Bardzo przydatna broń, choć charakteryzuje się niskim współczynnikiem poręczności. Zwiększ go odpowiednimi modyfikacjami, a łuk wyborowy stanie się Twoim podstawowym orężem do walki z groźniejszymi przeciwnikami. Niestety, amunicja do tego łuku jest dość droga w produkcji Korzysta w dużej ilości z... drutu, który, mimo iż jest pospolitym surowcem, to wcale nie wypada z przeciwników zadowalająco często.

AMUNICJA:

Celna strzałaCelna strzała - zadaje nie tylko solidne obrażenia, ale ma wysoki współczynnik odrywania wybranych elementów pancerza. To bardzo przydatne do precyzyjnego, metodycznego rozkładania przeciwników na czynniki pierwsze. Droga w produkcji, także nie strzelaj nią w byle co.

Strzała rozrywającaStrzała rozrywająca - no dobra, bez ogródek: to jeden z najlepszych typów amunicji w grze. Choć sama w sobie zadaje znikome obrażenia, to po trafieniu wywołuje impuls soniczny, którego fala uderzeniowa rozwala co najmniej kilka elementów pancerza oraz punktów maszyny! Ta zdolność jest absolutnie nie do przecenienia w trakcie starć, kiedy bardzo szybko chcemy pozbawić przeciwnika broni i ważnych systemów (np. alarmujących). Musisz jednak pamiętać o tym, że część maszyn po stracie większości elementów wyposażenia staje się jeszcze bardziej agresywna i dąży do zwarcia. Także z rozwagą, proszę.

Strzała koszącaStrzała kosząca - ostatni z typów amunicji, dostępny po kupnie bardzo rzadkiej wersji łuku wyborowego. W teorii z łatwością kosi wybrane elementy maszyny. W praktyce (a przynajmniej z naszego doświadczenia) - bezużyteczna. Do czasu jak będziesz miał do niej dostęp, nauczysz się korzystać z innych, o wiele bardziej skutecznych narzędzi wywołujących podobne efekty (choćby wspomniana wcześniej strzała rozrywająca). No ok, ostatecznie może się przydać do bezpiecznego zdejmowania (tzn. bez ich zniszczenia) elementów zawierających cenne materiały, jak np. ładunek Krabołaza.

Łuk bojowy

Mogłoby się zdawać, iż nazwa "bojowy" oznacza, że ten łuk będzie służył do bezpardonowej, bezpośredniej walki. W rzeczywistości ten strzela wyłącznie strzałami nakładającymi statusy na przeciwników. Na pewno nie można go traktować jako broń główną, natomiast sprawdza się dobrze w tandemie z innym łukiem, kiedy za pomocą bojowego "zmiękczamy" i spowalniamy maszynę, a gros obrażeń zadajemy za pomocą np. myśliwskiego. Trzeba też pamiętać, że amunicja do tej broni wymaga specyficznych surowców upuszczanych tylko przez określone maszyny. Na szczęście wszystkie te materiały występują w świecie gry w zadowalającej ilości.

AMUNICJA:

Strzała porażającaStrzała porażająca - działa dokładnie tak, jak strzała ognista, tzn. nie zadaje zbyt dużych, bezpośrednich obrażeń, ale nakłada na przeciwnika status - tym razem porażenie. To nieco bardziej przydatny typ amunicji, ponieważ porażenie może na krótką chwilę wyłączyć maszynę z walki. Mimo to, wciąż jest to bardziej narzędzie sytuacyjne nakierowane na roboty z podatnością na porażenie niż efektywny środek zaradczy na każdą sytuację.

Strzała mrożącaStrzała mrożąca - kolejna strzała nakładająca status. Zaletą zamrożenia jest jednak nieco dłuższy czas działania, więc w trakcie naszych testów zdecydowanie częściej sięgaliśmy po strzały mrożące.

Skażona strzałaSkażona strzała - niesłychanie przydatna sprawa. Zazwyczaj 2 celne trafienia skażoną strzałą wprowadzają maszynę w stan przypominający szał (nad głową pojawia się stosowna, zielona ikonka). Może wówczas obrócić się przeciwko pozostałym robotom, dając nam przewagę w trakcie starć z przeważającymi liczebnie przeciwnikami. Musisz pamiętać tylko o dwóch sprawach. Po pierwsze skażona strzała jest wprawdzie bezpieczna (można razić nią przeciwnika z dystansu), ale nie daje tak długotrwałego efektu, jaki daje dominacja. Szał trwa naprawdę krótko. Po drugie, nie używaj tego, jeśli walczysz tylko z jedną maszyną, albo jesteś zbyt blisko celu swojego ataku, bo zamiast inne maszyny, zaatakuje Ciebie.

Grzechotnik

Ustrojstwo, które wyrzuca serię bełtów na niewielką odległość. To w pewnym sensie taki trochę shotgun z dużym rozrzutem wystrzeliwanych pocisków, przez co nie trzeba się zbytnio przejmować precyzyjnym celowaniem. Sprawdza się dobrze na grupki bandziorów i kultystów, albo mniejszych maszyn. Dosyć dobrze ściąga też z powietrza Jastrząbłyski, w które zazwyczaj trudno trafić łukiem. Mimo wszystko niemal każdy inny rodzaj oręża w większości sytuacji będzie Ci służył lepiej niż grzechotnik. Krótki zasięg oraz długi czas przeładowywania istotnie ogranicza efektywność tego rzęchu.

AMUNICJA:

Metalowe bełtyMetalowe bełty - ot, proste pociski zadające bezpośrednie obrażenia. Nic dodać, nic ująć. No może poza tym, że aby pojedyncza seria metalowych bełtów naprawdę wyrządziła sporą krzywdę przeciwnikowi, trzeba się postarać, aby wszystkie pociski z tej serii dosięgnęły celu.

Bełty porażająceBełty porażające - jak nazwa wskazuje, te bełty nakładają status porażenia na przeciwnika. Na tle innych typów amunicji do grzechotnika te są chyba najbardziej przydatne, dając niezbędny czas na dobicie trafionego wroga innym rodzajem broni.

Bełty mrożąceBełty mrożące - zadają obrażenia mrozu, ale mają małą szansę zamrożenia przeciwnika. Raczej średnio użyteczny typ amunicji.

Proca

Proce w Horizon Zero Dawn pozwalają na miotanie na niewielkie odległości bomb o przeróżnych właściwościach. Kluczową rzeczą dla zrozumienia działania pracy jest odpowiednie ogarnięcie trajektorii lotu pocisków. Kule miotane z procy lecą parabolicznie - trasę pokazuje odpowiedni wskaźnik na ekranie (niestety, mocno nieprecyzyjny). Zwykła proca korzysta z amunicji wywołującej konkretne efekty. Pociski w miejscu lądowania wybuchają, nakładając na niewielki obszar na ziemi lub na cielsku trafionej maszyny stosowny status. To broń mocno sytuacyjna - do kontrolowania większych grup przeciwników lub danego obszaru.

AMUNICJA:

Bomba mrożącaBomba mrożąca - całkiem przydatna sprawa. Ta bomba zamraża spory obszar. Każdy przeciwnik, który nań wejdzie ma szansę złapać status mrozu. To daje Ci pole do wielu różnych rzeczy (np. dobicie takich delikwentów bombą odłamkową z hukprocy). Sprawdza się doskonale, jeśli chcesz uspokoić sytuację wokół siebie i się dzięki temu przegrupować.

Bomba porażającaBomba porażająca - podobne działanie jak powyżej, z tym że poraża elektrycznością. Znowu, dobre narzędzie do kontrolowania przebiegu walki, ale w zasadzie nic poza tym.

Bomba zapalającaBomba zapalająca - ten typ bomby ma największy potencjał do odgradzania i ograniczania pola działania przeciwników. Swoisty napalm w kuli utrzymuje się na ziemi dość długo. Uważaj tylko, żeby samemu nie wdepnąć!

Hukproca

Nazwijmy rzeczy po imieniu - to najprawdziwszy granatnik. Hukproca miota bombami, które robią to, co bomby powinny robić najlepiej - zadają bezpośrednie obrażenia. Szybko przekonasz się, że to bardzo dobra broń. Hukproca nie raz i nie dwa uratowała nam życie podczas gry w Horizon Zero Dawn. Należy pamiętać o specyfice używania proc (paraboliczny tor lotu, krótki zasięg), by wykorzystać jej potencjał. Sprawdza się świetnie na największych maszynach, nieco gorzej na mniejszych, a wręcz rozczarowująco na ludzkich przeciwnikach. Mimo to, Hukproca powinna być obowiązkowym elementem Twojego arsenału.

AMUNICJA:

Bomba odłamkowaBomba odłamkowa - standardowy rodzaj amunicji do hukprocy. Bomba odłamkowa ma proste działanie - wybucha od razu w momencie kontaktu z daną powierzchnią. Jest bardzo wszechstronnym i przydatnym narzędziem. Ma wystarczającą siłę, żeby wybić z rytmu średniej wielkości maszyny.

Bomba przywierającaBomba przywierająca - ten rodzaj bomby wymaga nieco więcej finezji. Pocisk przywiera do powierzchni i wybucha dopiero po 5 sekundach. Teoretycznie może służyć do zastawiania pułapek, jeśli będziesz tylko w stanie przewidzieć, że przeciwnik po 5 sekundach znajdzie się w jej polu rażenia. W praktyce lepiej do tego zadania nadaje się bomba zbliżeniowa. Tymczasem przywierającą najlepiej celować od razu w korpus maszyny - i to najlepiej dużej. To istotne, ponieważ ze wszystkich rodzajów amunicji do hukprocy, właśnie te pociski zadają najwięcej obrażeń.

Bomba zbliżeniowaBomba zbliżeniowa - działa zgodnie ze swoją nazwą - detonacja następuje dokładnie w momencie, gdy przeciwnik się do niej zbliży. Bardzo dobre narzędzie do zastawiania pułapek, zwłaszcza w gorących sytuacjach, w trakcie których nie masz możliwości rozstawienia lin potykacza.

Potykacz

Używając potykacza, rozstawiasz pomiędzy dwoma punktami linę-pułapkę. Musisz z niego zawsze wystrzelić dwa razy, żeby rozstawić pułapkę. To powoduje oczywiście pewne problemy - nie zawsze można rozłożyć liny w odpowiednim miejscu, czasem sam potykacz "nie załapuje" powierzchni, czasem zdarzy się rozstawić pułapkę pod niewłaściwym kątem i przeciwnik z łatwością ją ominie. Mimo to potykacz to cacko, z którym nie powinieneś się rozstawać. To genialna broń do organizowania przestrzeni wokół siebie, planowania ataku oraz bezpiecznej ucieczki. Amunicja do niego nie jest tania, ale nie powinieneś na nią akurat oszczędzać.

AMUNICJA:

PorażaczPorażacz - pułapka, która poraża i oszałamia przeciwników. Bardzo dobra broń na agresywnych i podatnych na porażanie przeciwników. Pozwala paniczną ucieczkę Aloy zamienić w dziki kontratak.

WybuchaczWybuchacz - niemiła niespodzianka dla przeciwników i doskonały sposób szybkie wyeliminowanie ich z gry. Gdy wybuchacz zostaje uruchomiony, siła podmuchu niejednokrotnie jest w stanie powalić pomniejsze maszyny. Miej zawsze pod ręką kilka sztuk tej amunicji.

Lina ognistaLina ognista - po uruchomieniu pułapki, lina wybuchająca pozostawia na ziemi pas ognia, który powinien blokować przecwiników. Powinien... Efektywność liny ognistej jest co najmniej dyskusyjna. Lepiej używać bardziej skutecznego wybuchacza i porażacza niż marnować surowce na ognistą.

Wyrzutnia lin

To jedno z tych urządzeń, które jest w stanie odwrócić przebieg walki. Absolutnie nie lekceważ wyrzutni lin, bo choć jest bardziej narzędziem niż bronią do bezpośredniej walki, to jej przydatność w poskramianiu maszyn jest nie do przecenienia. Liną wystrzeliwaną z wyrzutni wystarczy trafić maszynę, a urządzenie automatycznie przytwierdzi drugi jej koniec do podłoża. Zazwyczaj jednak jedna lina to za mało, by unieruchomić przeciwnika i w zależności od jego rozmiarów oraz poziomu agresji trzeba będzie zużyć inną liczbę pocisków. Wyrzutnia lin sprawdza się zawsze wtedy, gdy walczysz z przeważającymi siłami wroga, albo gdy walczysz z większym i silniejszym od Ciebie przeciwnikiem. Unieruchomiona w ten sposób maszyna przez 90 sekund będzie wyłączona z walki (może się też przewrócić), chyba że będziesz ją atakował - wówczas wyrwie się wcześniej. Wyrzutnia lin ma tylko dwa typy amunicji: lekką i ciężką. Nie masz pomiędzy nimi wyboru. Po prostu w momencie, w którym wejdziesz w posiadanie bardzo rzadkiej wersji wyrzutni lin, automatycznie wersja ciężka zastępuje lekką.

AMUNICJA:

Lina do pętania - lekkaLina do pętania - lekka - pęta maszyny. Małe i średnie nie wymagają zbyt wielu lin, z dużymi jest już problematycznie. Jest dostępna wraz z niepospolitą i rzadką wersją wyrzutni lin.

Lina do pętania - ciężkaLina do pętania - ciężka - ciężka wersja wymaga mniej lin do unieruchomienia przeciwnika. Jest dostępna wraz z bardzo rzadką wersją wyrzutni lin.

Rozrywacz

To swego rodzaju działo wyrzucające podmuchy skompresowanego powietrza. Dosłownie zdmuchuje części pancerza i elementy uzbrojenia maszyn. Niezwykle skuteczny, ale tylko na krótkim dystansie. Rozrywacza nie można kupić w sklepie. Jest nagrodą za skończenie misji pobocznej o nazwie "Ambona łowców". Żeby go rozpocząć, najpierw musisz dostać się do Loży Łowców w Południku (musisz ukończyć 3 próby w jednym z terenów łowieckich) i porozmawiać z łowczynią Talanah. Występuje tylko w wersji bardzo rzadkiej.

AMUNICJA:

Ładunek do rozrywaczaŁadunek do rozrywacza - podstawowa i w zasadzie jedyna amunicja do Rozrywacza. To właśnie ona sprawia, że elementy pancerza i uzbrojenia robota odpadają w ilościach hurtowych. To przydaje się szczególnie przy błyskawicznym rozbrajaniu maszyn (np. Długonogów) oraz zmaksymalizowaniu ilości surowców upuszczonych w ten sposób przez wroga. Musisz jednak pamiętać o marnym, wręcz znikomym zasięgu powodowanego przez ładunek podmuchu.

Pułapki

Pułapki w Horizon: Zero Dawn

Aloy, oprócz standardowej broni może jeszcze używać jednego z trzech typów pułapek. Wybierasz je i rozstawiasz za pomocą kierunków na D-padzie. Ich działanie jest dosyć proste. Pułapka porażająca paraliżuje chwilowo wroga, natomiast wybuchająca razi eksplozją. Obie uruchamiają się w momencie kontaktu z przeciwnikiem. Trzeci typ - wymuszana pułapka wybuchająca - uruchamia się, gdy w nią strzelisz (a konkretnie w mały balonik unoszący się nad pułapką). W praktyce ten ostatni typ jest użyteczny jedynie w momencie gdy planujesz skoordynowany atak w kilku miejscach. W ferworze walki lepiej używać dwóch wcześniej wymienionych. W każdym wypadku pułapki traktuj jedynie jako uzupełnienie swojego arsenału. Aloy rozstawia je dość wolno i nie zadają zadowalających obrażeń. Tak naprawdę głównym narzędziem do pułapek powinny być dla Ciebie konkretne typy amunicji z potykacza i hukprocy.

Źródło: własne

Komentarze (83)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper