Horizon Zero Dawn ubiory i uzbrojenie - podstawy
Aloy w trakcie swoich przygód ma do dyspozycji ciekawy asortyment broni oraz ubiorów. Ich poznanie jest kluczowe do skutecznej walki z maszynami. Poszczególnych rodzajów nie ma może przytłaczająco dużo, ale każda kategoria oręża niesie ze sobą inną specyfikę oraz inne zastosowanie. Dodajmy do tego kilka typów amunicji o różnym działaniu dla każdej kategorii broni, a robi się z tego bardzo wszechstronny zestaw.
Każdy przedmiot w grze klasyfikowany jest poprzez swoją dostępność. Każdy stopień dostępności jest określany innym kolorem. Schemat jest następujący:
pospolity -> niepospolity -> rzadki -> bardzo rzadki
W przypadku broni oraz ubiorów stała zasada oznacza, że rzadszy przedmiot zawsze będzie lepszy od bardziej pospolitego. Np. rzadka broń będzie miała więcej dostępnych rodzajów amunicji niż pospolita, ale już mniej niż bardzo rzadka. Analogicznie ubiory. Rzadkie wdzianko ma lepsze statystyki lub/i więcej slotów na modyfikacje, ale jeszcze lepszy od niego jest strój bardzo rzadki. W tym przypadku jest jeden wyjątek dotyczący specjalnego, ukrytego ubioru. Jest sklasyfikowany jako bardzo rzadki, ale ani nie dodaje żadnych odporności, ani nie ma slotów na modyfikacje. Dokładniej o tym stroju oraz o sposobie jego odblokowania przeczytasz w zakładce "UBIÓR ZE SPLOTÓW OSŁONY - JAK ZDOBYĆ"
Jak widać powyżej, nie masz dylematu w kwestii doboru uzbrojenia i strojów pod kątem klasyfikacji dostępności. Ale już broń oraz ubiory o tym samym stopniu unikalności różnią się między sobą. Mają inne wady i zalety, dlatego powinieneś je dobierać pod kątem swojego stylu gry oraz przeciwnika, którego chcesz pokonać. Na przykład kupując rzadki łuk myśliwski z miejsca możesz się pozbyć niepospolitego łuku myśliwskiego. Ale już niepospolity łuk bojowy należy do innej kategorii i nawet mając nadal w arsenale tę broń o niższej unikalności niż łuk myśliwski, warto go zatrzymać - używa po prostu innych typów amunicji i ma zupełnie inne zastosowanie.
Horizon Zero Dawn modyfikacje
Większość broni oraz strojów (zwłaszcza tych rzadszych) można ulepszać za pomocą tzw. modyfikacji. Zdobywasz je na różne sposoby (z pokonanych przeciwników, znalezionych skrzynek etc.). Mogą znacząco zmienić statystyki danego przedmiotu. Pamiętaj jednak, żeby nakładać je z konkretnym planem w głowie (np. zwiększenie poręczności broni, która wolno strzela), ponieważ raz nałożonej modyfikacji nie da się ściągnąć, a można ją jedynie zastąpić nową (stara ulega zniszczeniu). Będziesz mógł odzyskiwać nałożone modyfikacje dopiero wtedy gdy na drzewku zdolności odblokujesz zdolność o nazwie "Druciarka". Modyfikacje podlegają tej samej klasyfikacji odnośnie dostępności. Rzadsze typu modyfikacji zazwyczaj wpływają jednocześnie na więcej współczynników, bądź dają procentowo więcej benefitów do jednego wybranego współczynnika.
Horizon Zero Dawn bronie - współczynniki
Poręczność - jeden z podstawowych współczynników opisujących broń. Od niej uwarunkowane jest z jaką częstotliwością Aloy jest w stanie oddawać kolejne strzały. Niektóre bronie są bardziej ukierunkowane na wysoki współczynnik poręczności, niektóre mniej. Tak czy inaczej, można go zwiększać odpowiednimi modyfikacjami.
Obrażenia - standardowy, fizyczny rodzaj obrażeń. Skuteczny w zasadzie w stosunku do każdego rodzaju przeciwnika. Taki rodzaj obrażeń zadają niektóre strzały, np. wybuchacze.
Odrywanie - charakteryzuje zdolność danego rodzaju amunicji do oderwania elementu pancerza/urządzenia z cielska maszyny. Jest kluczowe w taktycznym rozpracowywaniu przeciwnika.
Ogień - zapala przeciwnika i powierzchnię zadając obrażenia w określonym czasie. Trafienie ogniową bronią w pojemnik zainstalowany na maszynie z zawartością o tym samym żywiole powoduje wybuch i obrażenia obszarowe.
Mróz - stopniowo spowalnia przeciwnika (można poznać po tym, że maszynę pokrywa lekka warstwa lodu), ponadto sprawia, że jest on bardziej podatny na obrażenia. Bardzo przydatne przy ruchliwych przeciwnikach. Trafienie mrożacą bronią w pojemnik zainstalowany na maszynie z zawartością o tym samym żywiole powoduje wybuch i obrażenia obszarowe.
Porażenie - chwilowo paraliżuje przeciwnika, trzeba jednak pamiętać o tym, że każda maszyna jest na to podatna w innym (większym bądź mniejszym stopniu). Trafienie elektryczną bronią w pojemnik zainstalowany na maszynie z zawartością o tym samym żywiole powoduje wybuch i obrażenia obszarowe.
Skażenie - powoduje chwilowy rodzaj szaleństwa maszyny. Może ona wtedy zacząć atakować swoich pobratymców, jednak uważaj - jeśli jesteś dostatecznie blisko, może się również zwrócić przeciwko Tobie.
Horizon Zero Dawn ubiory - współczynniki
Odporność na obrażenia od broni białej - dosyć oczywiste - ten współczynnik wskazuje jak dużo obrażeń zgarniasz od każdorazowego ataku bezpośredniego.
Odporność na ataki z dystansu - ten wskaźnik pokazuje jaką odporność dany strój ma na ataki z dystansu, czyli strzały kultystów, lub działka maszyn (ale nie ataki porażające z dystansu!).
Maskowanie - ważny współczynnik określający poziom Twojej niewidoczności. Zasada jest taka, że będąc w wysokiej trawie, jesteś niewidoczny niezależnie od noszonego ciucha oraz założonych nań modyfikacji. Przeciwnik może Cię wówczas wykryć jedynie wtedy, gdy wcześniej został już zaalarmowany o Twojej obecności (np. strzeliłeś do niego z łuku, będąc w ukryciu), albo gdy używa impulsu skanującego okolicę (niektóre maszyny z zamontowanym radarem). Poziom maskowania określa więc, jak bardzo jesteś widoczny poza wysokimi trawami. Im wyższy współczynnik, tym więcej czasu zajmie przeciwnikowi zanim Cię zauważy na otwartym terenie. Oczywiście odległość od delikwenta również ma tu kluczowe znaczenie.
Odporność na ogień - określa poziom odporności na ataki związane z podpaleniem
Odporność na mróz - określa poziom odporności na ataki związane z zamrożeniem
Odporność na porażenie - określa poziom odporności na ataki związane z porażeniem elektrycznym oraz podatność na oszołomienie.
Odporność na skażenie - Aloy jest podatna na skażenie w inny sposób niż maszyny. Roboty tracą poprzez skażenie nad sobą kontrolę, tymczasem nasza protagonistka pod jego wpływem otrzymuje obrażenia w stałym odstępie czasowym. Odporność na skażenie jest więc współczynnikiem, który określa jak duże są to obrażenia.