Bossowie - jak z nimi walczyć
Bossów w God of War jest wprawdzie niewielu, ale zawsze to jednak wyzwanie dla Kratosa. Niektórzy szefowie to w ogóle poboczne pojedynki. Poniżej znajdziecie informacje o tym, jak z nimi walczyć i - w określonych przypadkach - jak ich znaleźć.
Poradnik aktualizowany na bieżąco
TROLL DAUDI KAUPMARD
ŚWIAT: Midgard
REGION: Dziki Las
Pierwszy troll, czyli Daudi Kaupmard, to też pierwszy boss, z jakim Kratos zmierzy się w trakcie gry. Walka z nim jest relatywnie prostolinijna, ale wymaga skupienia oraz wykorzystania po raz pierwszy pomocy ze strony Atreusa.
Przede wszystkim atakami wręcz możemy ranić tylko nogi stwora, uważając na jego zamachnięcia ogromnym głazem służącym za broń. Troll atakuje nim horyzontalnie (kilka ciosów kolejno) albo z góry na dół. W obu przypadkach nie ma co kombinować, tylko lepiej odsunąć się poza zasięg uderzeń.
Kiedy więc atakować? W dwóch przypadkach. Jeśli trafimy go w głowę rzutem topora, Troll na chwilę straci równowagę. To dobry moment na błyskawiczną szarżę i kilka bezkarnych cięć Lewiatanem. Cały czass korzystajmy też z pomocy Atreusa. Trzeba nakazać mu strzelanie do stwora (kwadrat na kontrolerze po wycelowaniu w trolla), dzięki czemu monstrum na chwilę nam odpuści i skupi się na chłopaku.
Jeśli zbyt mocno oberwiemy, przerwijmy atak i rozejrzyjmy się za przedmiotami regenerującymi życie, które znajdują się na polu bitwy.
Daudi ma 2 segmenty na pasku życia. Po osiągnięciu pierwszego, zaczyna atakować agresywniej, zaś w momencie gdy poziom życia spadnie do zera, będzie można go efektownie wykończyć wciskając w odpowiednim momencie wskazany na ekranie przycisk.
NIEZNAJOMY
ŚWIAT: Midgard
REGION: Dziki Las
Do walki z drugim bossem dojdzie w zasadzie chwilę po walce z trollem, po tym jak Kratos wraz synem wrócą do swojej chaty. Nieznajomy stanowi tym razem realne wyzwanie dla Kratosa, zaś starcie z nim ma kilka faz.
Nieznajomy jest mniejszy niż Kratos, co nie znaczy, ze jest od niego słabszy. Jest też niesamowicie szybki. W pierwszej fazie walki będzie atakował na dwa sposoby. Z bliska, szybko doskakując do Kratosa będzie uderzał dwoma ciosami. Gdy tylko zauważymy, że się zbliża, wyciągnijmy tarczę (L1). Po pierwszym uderzeniu, zaraz wyprowadzi kolejny. To dobrze sygnalizowany atak, więc można wtedy spróbować sparować cios wyciągając tarczę dokładnie w momencie uderzenia. To nam otworzy okno do kilku bezkarnych ataków.
Drugi atak przeciwnika to biegnąca po linii prostej fala mrozu. Może dosięgnąć Kratosa z dystansu, ale jest wyraźnie sygnalizowana (żółte kółko symbolizujące zbliżający się atak), więc najlepiej wtedy zrobić unik w lewo lub prawo (kierunek plus X) i błyskawicznie doskoczyć do nieznajomego.
Po przekroczeniu każdego z segmentów paska będzie dochodziło do krótkiej cut-scenki przeplatanej koniecznością wciskania przycisków. Będzie się też zmieniała sceneria, gdyż obaj walczący będą się na przemian rzucali to na drzewa, to na domy czy na skałę.
Druga faza rozpocznie się, gdy pasek Nieznajomego zejdzie do zera i po odpowiednim przerywniku filmowym. Tym razem przeciwnik stanie się silniejszy i szybszy, ale sama walka będzie się odbywała na tych samych zasadach, jednak Kratos otrzyma możliwość po odpalenia po raz pierwszy Szału Wojownika, czyli specjalnego stanu będącego odpowiednikiem Spartańskiej Furii z poprzednich części gry. Na krótko będziemy mogli wykorzystać te wzmocnione ataki w trakcie walki z Nieznajomym.
W trzeciej fazie pojedynku Nieznajomy zacznie atakować w nowy sposób. Do wspomnianych dwóch rodzajów technik dojdzie jeszcze atak z powietrza. Nieznajomy wyskoczy do góry, po czym spadnie po chwili na Kratosa z lodowym atakiem. Ominięcie tego jest proste - trzeba robić uniki. Większy problem to szybkie zorientowanie się, w którym miejscu dokładnie znajduje się Nieznajomy. Najlepiej go namierzyć wciskając L1.
Po ponownym uszczupleniu paska Nieznajomego pojawi się kolejny przerywnik kończący pojedynek.
TROLL BRENNA DAUDI
ŚWIAT: Midgard
REGION: Rzeczna Przełęcz
NAGRODA: Mocny runiczny atak "Kowadło Ivaldiego"
Drugi troll, a zarazem trzeci boss w grze znajduje się nieopodal magicznej elfickiej bramy, i natkniemy się na niego na krótko przed pierwszym spotkaniem z wiedźmą. Walka z nim wygląda podobnie do walki z pierwszym trollem. Tzn będziemy musieli atakować jego nogi oraz odwracać jego uwagę strzałami Atreusa.
Są jednak dwie różnice. Po pierwsze w pewnym momencie na obszar walki wkroczą pomniejsze stwory, z którymi w międzyczasie będzie trzeba sobie radzić. Po drugie, po zdjęciu pierwszego segmentu paska życia trolla, jego kamień rozżarzy się ogniem, zaś on sam zacznie atakować bardziej agresywnie i dołoży do tego oparte na ogniu ataki obszarowe.
Po tym, jak jego poziom życia spadnie do krytycznego poziomu, będziemy mogli chłopa brutalnie wykończyć wciskając odpowiedni przycisk kontekstowy.
POŻERACZ DUSZ
ŚWIAT: Midgard
REGION: Wybrzeże Dziewięciu, Kopalnia Volundr
NAGRODA: Rzadkie zaklęcie "Ognista pieczęć ochrony"
To opcjonalny boss (a raczej mini-boss), którego pokonanie to część Przysługi "Dusza z Odzysku". Czeka na nas w kopalni Volundr. Pożeracz Dusz to rodzaj golema zwanego Pradawnym. W trakcie rozgrywki wielokrotnie natrafimy na różne rodzaje Pradawnych (zależnie od żywiołu, z którego zostali zbudowani), ale walka z nimi z grubsza polega na tych samych zasadach, co walka z Pożeraczem Dusz.
Problem z nim i innymi Pradawnymi jest taki, że jest praktycznie odporny na wszelkie ataki. Jedyny moment, kiedy ujawnia swój słaby punkt - samo serce w środku piersi - to wtedy, kiedy do nas strzela. Wówczas musimy się spieszyć. Musimy jednocześnie rzucić toporem i unikać ognistych pocisków. Wówczas zadamy mu nieznaczne obrażenia.
Celne trafienie w serce daje nam jednak coś ważniejszego niż nieznaczne obrażenia. Golem wyrzuca z siebie kawałek skały, którą musimy podnieść i w niego ponownie cisnąć. Do zada stworowi o wiele większy ból. W trakcie walki musimy powtórzyć kilkakrotnie tę sekwencję, jednocześnie uważając na rozsiane po lokacji łatwopalne pojemniki z naftą, oraz na pomniejsze stwory, które zaczną się w pewnym momencie pojawiać. Gdy uda nam się obezwładnić Pożeracza, będziemy mogli na nim wykonać animację egzekucji. Jeśli będzie on miał mało życia, to egzekucja zakończy się sukcesem, czyli ubiciem brzydala.
PRADAWNY (KAMIENNY)
ŚWIAT: Alfheim
REGION: Jezioro Światła
NAGRODA: Rzadkie zaklęcie "Podzielone serce Alfheimu"
Natkniemy się w niego w trakcie eksplorowania świątyni na środku Jeziora światła. Walczy się z nim tak samo, jak z innymi golemami. Trzeba poczekać, aż obnaży swoje serce atakując nas z dystansu (tym razem strzelając ciągłym promieniem) i dopiero wtedy rzucić w niego toporem.
Trafiony Lewiatanem stwór "wypluje" kawałek ze swoich wnętrzności, które następnie trzeba podnieść i rzucić nim w Pradawnego. To zada mu większe obrażenia i wreszcie doprowadzi do ogłuszenia, dzięki czemu będziemy mogli wykonać egzekucję.
SVARTALJOFURR
ŚWIAT: Alfheim
REGION: Jezioro Światła
NAGRODA: Runiczne przywołanie "Wilczy Gniew"
Svartaljofurr to przywódca ciemnych elfów, który nękał nas przez cały nasz pobyt w Sanktuarium Elfów Światła. Tuż przed opuszczeniem świątyni, po zdobyciu światła Alfheimu, zaatakuje Kratosa osobiście.
Walka z nim będzie miała jedno zasadnicze utrudnienie - będzie się odbywała w całkowitych ciemnościach, oświetlanych jedynie Światłem Alfheimu przytroczonym do pasa Kratosa. Dodatkowo lord ciemnych elfów będzie co jakiś czas nas oślepiał i atakował z całkowitego zaskoczenia.
Svartaljofurr będzie szarżował na nas nieblokowanymi atakami z półdystansu swoją lancą oraz specjalnymi promieniami zostawiającymi wybuchające po chwili ładunki na ziemi, dlatego pamiętajcie, żeby po strzale odsunąć się od tych miejsc. Raz na jakiś czas szef będzie wzywał swoich popleczników do pomocy.
Mimo to walka z tym bossem nie powinna nastręczać większych problemów, o ile tylko będziemy pamiętali o pozycji Svartaljofurra i będziemy go w stanie odpowiednio szybko wyszukać w ciemności.