Vampire The Masquerade: Swansong - Skupienie, zwiększanie umiejętności i zużywanie punktów siły woli
Wszystko o skupieniu w grze Vampire The Masquerade: Swansong.
Na poprzedniej stronie poradnika szczegółowo przedstawiliśmy, jak działają punkty siły woli. To dość rozbudowany mechanizm wpływający na rozgrywkę, lecz staje się on jeszcze bardziej skomplikowany, gdy do gry wkracza skupienie mogące przewrócić niektóre konwersacje do góry nogami.
Podstawowe informacje o skupieniu
W największym skrócie: skupienie to wspomagacz, który pozwala Ci zwiększyć poziom umiejętności za pomocą dodatkowego zużycia punktów siły woli. Jeśli posiadasz dany atrybut na minimum pierwszym poziomie (jeśli któryś jest nieaktywny (czyt. jest na poziomie zerowym), to nie będziesz mógł użyć na nim skupienia), to używając owej mechaniki możesz bez problemu zwiększyć go na 2, 3 a nawet i 4 level.
Musisz natomiast pamiętać, że idzie za tym większe zużycie punktów siły woli. Pierwsze zwiększenie poziomu umiejętności pożera dodatkowe dwa punkty (jeśli użycie skilla podczas rozmowy kosztuje standardowo 6 punktów, to jednokrotne zwiększenie atrybutu kosztuje aż dodatkowe dwa punkty, czyli łącznie 8!), drugie zwiększenie - trzy punkty, a trzecie - cztery punkty.
W niektórych sytuacjach zużyjesz, korzystając z wyżej wymienionego skupienia, nawet ponad połowę dostępnych punktów siły woli, więc przemyśl najpierw swoją decyzję, czy na pewno warto podczas tej konwersacji wypytać o dodatkowe szczegóły. Pamiętaj, że do ukończenia fabuły nie jest Ci potrzebna siła woli, ale przez jej brak w ważnych sytuacjach automatycznie możesz pominąć wiele smaczków uzupełniających wiedzę o grze.
Remis i użycie skupienia przez przeciwnika
Używanie skupienia może doprowadzić do remisu. Dzieje się tak wtedy, kiedy dana umiejętność jest na tym samym poziomie, co przeciwniczki. Wtedy musisz liczyć na szczęście (jest ono wyrażane w procentach - może wzrastać lub maleć w zależności od nałożonych na Twojego bohatera cech), aby wypadła dobra strona kostki. Jeśli Ci się poszczęści, to przejmiesz inicjatywę i dowiesz się czegoś nowego. Jeśli nie, to pałeczkę przejmie rozmówca, a Ty nie dowiesz się niczego ciekawego, tracąc przy tym punkty woli.
Samo zwiększenie atrybutów czasami nie wystarcza. Jeśli poziom skilla, którego chcesz właśnie użyć, jest wyłącznie większy o jeden, to istnieje prawdopodobieństwo, że osoba, z którą rozmawiasz, również użyje skupienia doprowadzając do remisu. W takiej sytuacji także odbywa się losowanie. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że rozmówca może dźwignąć level atrybutu wyłącznie o jedną wartość, więc jeśli Twój poziom jest wyższy o "dwa", to możesz być pewien, że nie dojdzie do remisu.
Zapamiętaj sobie, że "przeciwnicy" używają skupienia przede wszystkim wtedy, kiedy Ty także go używasz. Jeśli bez niego Twój atrybut jest większy, to nie musisz go zwiększać, ponieważ rozmówca w większości sytuacji nie doprowadzi do remisu i rzutu kostką.