Zdobywanie poziomów doświadczenia i rozwój postaci
Każdy zabity przeciwnik i zaliczona misja nagradza nas różnymi ilościami punktów doświadczenia, które przekładają się na awanse na kolejne poziomy. Każdy taki poziom oznacza dodatkowy punkt do wydania na jedną z umiejętności oraz dostęp do coraz to mocniejszej broni.
W podstawowe wersji gry najwyższym poziomem doświadczenia jest 50. Daje to możliwość maksymalnego rozwinięcia jednego drzewka umiejętności i niemal drugiego (bez czterech punktów). Nie ma się jednak czym stresować przy rozdawaniu punktów umiejętności, gdyż w stacji Quick-Change (dostępna na rozmaitych planszach oraz na pokładzie Sanctuary) za niewielką opłatą będziemy mogli wykupić opcję Respec i przydzielić wszystkie zdobyte do tej pory punkty na nowo.
Najlepszym źródłem punktów doświadczenia są misje fabularne i poboczne, a także walka z przeciwnikami na swoim poziomie. Warto tutaj zaznaczyć, że wrogowie na niższym poziomie od naszego dają mocno obniżoną liczbę expa.
Po ukończeniu wątku fabularnego, możemy włączyć również trzypoziomowy tryb Mayhem, który znacznie zwiększa przyrost punktów doświadczenia i szansę zdobycia rzadkich przedmiotów, jednak wiąże się to z cięższymi do ubicia przeciwnikami. Tryb Mayhem jest całkowicie opcjonalny. Dodatkowo można rozpocząć zabawę na nowo w trybie Nowe Gry+ nazwanym tutaj True Vault Hunter Mode – gramy od początku, ale wytrenowaną i uzbrojoną postacią.